Μέγαρο Μουσικής Αθηνών > Εκδηλώσεις > Κατερίνα Κατσιφαράκη, SongLines

Κατερίνα Κατσιφαράκη, SongLines

πορεία, 2019

Συνοπτικά

Παράταση της έκθεσης έως 25 Σεπτεμβρίου

Διάσπαρτες σε 19 σημεία του Κήπου νέες in situ παραγωγές και αναπλαισιώσεις προηγούμενων έργων στο φυσικό εκθεσιακό περιβάλλον, παρουσιάζονται εν μέρει στο φως της ημέρας και στο σύνολό τους μετά τη δύση του ήλιου έως αργά τη νύχτα.

Στην έκθεση θα παρουσιαστεί επίσης σε πρώτη προβολή το νέο ντοκιμαντέρ της Δήμητρας Κουζή Do–Nothing Farming 2022, το οποίο πλαισιώνει την εγκατάσταση της Κατερίνας Κατσιφαράκη Σβόλοι. Στο βίντεο καταγράφεται η συμμετοχική διαδικασία παραγωγής των σβόλων με σπόρους κηπευτικών και σιτηρών στο εργαστήριο που οργάνωσε για το σκοπό αυτό ο φυσικός καλλιεργητής Παναγιώτης Μανίκης στην Αλαγονία του Ταΰγετου τον Μάιο του 2022.

Εφήμερες εγκαταστάσεις και δυσδιάκριτες γλυπτικές παρεμβάσεις από φυσικά υλικά απλώνονται στη χλόη και στην πέτρα, αυτόφωτες φωτογραφίες μεταφράζονται σε ζωγραφικές τοπιογραφίες μέσα στη βλάστηση, στιγμιαία βίντεο σαν οπτικά «χαϊκού» και προβολές χωρίς ήχο δημιουργούν ένα ποιητικό σύμπαν που προσφέρεται, μέσα από την περιπλάνηση και τον περίπατο ανάμεσα σε φανταστικές και πραγματικές διαδρομές, σε μια βιωματική σύνδεση με το φυσικό χώρο και σε μια εσωτερική και αναστοχαστική εμπειρία του εαυτού.

Η Άννα Καφέτση σημειώνει: «Η έκθεση έχει σχεδιαστεί σαν μια ρευστή, χωρίς προκαθορισμένα όρια μεταφορική χαρτογραφία που συνδέει με ένα αόρατο νήμα κίνηση, στάση και τελετουργία. Την επιφάνεια της διασχίζουν σιωπηλές αμέτρητες γραμμικές πορείες, χωρίς ορατή την ανθρώπινη παρουσία, που επαναλαμβάνονται, μοναδικές, παράλληλες ή αενάως διασταυρούμενες, δίχως παύση.

Τα “Μονοπάτια των τραγουδιών” (“Songlines”) στην oνειρική κοσμολογία των Αβορίγινων της Αυστραλίας και οι ζωγραφικές τους χαρτογραφήσεις, που φέρνει στο νου ο δάνειος τίτλος της έκθεσης, διανοίγουν στην ανάγνωση των έργων έναν ευρύ ανθρωπολογικό, διαπολιτισμικό και κοινωνιολογικό ορίζοντα διακειμενικότητας, και μαζί ατέρμονες δρόμους της γης και θαλάσσιες οδούς μετατοπίσεων και  μετανάστευσης μέσα στο μακρύ χρόνο, που διασταυρώνονται με το σήμερα.

Στον πραγματικό χώρο, η μετάβαση από τις σιωπηλές Διαδρομές που προβάλλονται στο κέντρο του Κήπου, στη Στάση, ένα αρχετυπικό νομαδικό ενδιαίτημα, στο ενδιάμεσο κίνησης και παύσης, μας μεταφέρει σε μια σειρά τελετουργικών έργων. Ανοίγει με τον κυκλικό εκστατικό Χορό, το μόνο έργο της έκθεσης με ήχο μπροστά στο όριο του φράχτη, προτού περάσουμε μέσα από την εξαγνιστική λευκότητα της Προσφοράς –και του θυμιάματος–, στην ιερή περιοχή του κομβικού έργου Σβόλοι. Στο ενδιάμεσο έργα-συμβάντα που υποβάλλουν τη “φωτεινή στιγμή”: μια έκπληξη, ένα παιχνίδισμα, έναν φεγγίτη προς τον ουρανό.

Με την έκθεση στον Κήπο του Μεγάρου και την εφήμερη κατοίκηση στο δημόσιο χώρο, η καλλιτέχνις επιστρέφει εκεί όπου ανήκει, στο ύπαιθρο και στην κοινότητα. Παρατηρεί επί τόπου και συλλέγει τα υλικά και τις μεταφορές της. Συγκροτεί αρχείο κινούμενων σημειώσεων και εικόνων. Μεταφέρει σπόρους, ρίζες και “νεκρές φύσεις” από άλλους τόπους και χρόνους. “Μεταφυτεύει”, διασταυρώνει, προετοιμάζει υπομονετικά, με χειρωνακτικό μόχθο, τη δημιουργική μεταμόρφωση. Με ταπεινότητα και διακριτικές παρεμβάσεις στο τοπίο. Άλλοτε ως συναισθηματική παρατήρηση και σχόλιο, και άλλοτε ως άμεση καλλιτεχνική χειρονομία υφαίνει μια οικο-ποιητική του ελάχιστου που ανακυκλώνει τα “άχρηστα” υλικά της γης (ξερά φύλλα και φλοιούς, κομμένους κορμούς και κλαδιά), καλλιεργεί τη διαφορετικότητα και τη συνύπαρξη με το αν-ανθρώπινο και άλλες μορφές ζωής, ενσωματώνει στην καλλιτεχνική διαδικασία την κοινοτική δράση και συμμετοχική εκμάθηση νέων στρατηγικών αναγεννητικής συν-δημιουργίας με τη φύση.

Η φύση και η κίνηση/βάδιση παραμένουν πάντα στα έργα της Κατερίνας Κατσιφαράκη πηγή ποιητικής σκέψης και αυθεντικού αισθήματος».

 

Διάρκεια έκθεσης: 14 Ιουλίου έως 25 Σεπτεμβρίου 2022

Καθημερινά, μετά τη δύση του ήλιου μέχρι τις 23.00

 

Δράση – Εργαστήριο Σβόλοι στις 11 Σεπτεμβρίου στις 6 μ.μ.

 

Είσοδος ελεύθερη

 

Ακαλουθήστε τη διαδρομή της έκθεσης στον χάρτη

 

 

Συντελεστές

Επιμέλεια Έκθεσης

Άννα Καφέτση

Φωτογραφίες

Αγγελική Σβορώνου

Κατερίνα Κατσιφαράκη

Η Κατερίνα Κατσιφαράκη (Αθήνα, 1970) σπούδασε στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας και στο D.A.I. στην Ολλανδία. Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις, residencies και περφόρμανς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Διαμόρφωσε και πραγματοποίησε in situ εγκαταστάσεις σε διάφορους χώρους:  Πρώτη Τελευταία και Παντοτινή Μπιενάλε του Ψηλορείτη (Κρήτη), Μουσείο Μπενάκη/ΝΗ.Μ.Α. (Αθήνα), Rencontres Internationales Al Maken d’Art Actuel (Tυνησία), Libby Sacer Foundation, Μουσείο της Γιουγκοσλαβίας-Μουσείο της 25ης Μαΐου, Studentski Kulturni Centar, Outdoors Touring Balkan Project (Σερβία), Villa Weiner (Γερμανία), Nomadic/Topos/Athena, Akademietheater της Ουτρέχτης, Μουσείο της Κεντρικής Βοημίας στο Ροστόκυ της Τσεχίας, El Estudio Ammeba κ.ά. Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός στην Αρχιτεκτονική του Πολυτεχνείου Κρήτης, στο Κολλέγιο Αθηνών και σε δημόσια σχολεία.

www.katerinakatsifaraki.com

Δήμητρα Κουζή

Η Δήμητρα Κουζή είναι κινηματογραφίστρια και δημοσιογράφος.
Με σπουδές στην επικοινωνία και τη φωτογραφία, ασχολείται με το ντοκιμαντέρ από το 2008, προσεγγίζοντάς το με κάθε δημιουργικό τρόπο. Η ταινία της Καλημέρα κύριε Φώτη / Passage to Europe, 2020 απέσπασε το Βραβείο Japan Foundation President’s Prize στα Ιαπωνικά Βραβεία 2021 (NHK).

Εργάστηκε ως δημοσιογράφος στην τηλεόραση και τον Τύπο για περισσότερα από 18 χρόνια (ERT, ARTE, ZDF, DW) στην Ελλάδα και τη Γερμανία.

Στη προσωπική της δουλειά εξετάζει θέματα επικοινωνίας και δικτύων, τη διαδικασία αλλαγών και τη σχέση με τη φύση και τα βιώσιμα μοντέλα ζωής. Η μικρού μήκους ταινία Do-Nothing Farming αποτελεί τη βάση για μια νέα ταινία σε development. Αυτή τη στιγμή δουλεύει το ντοκιμαντέρ Connecting with Mit (Mitropoulos) – ARNode (Γαλαξείδι) w.t.

Ζει και δουλεύει στην Αθήνα, το Γαλαξείδι και το Βερολίνο.
kouziproductions.com

 

Παναγιώτης Μανίκης

Ο Παναγιώτης Μανίκης γεννήθηκε το 1950 στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Γεωπονικής σχολής Αθηνών και υπεύθυνος του κέντρου Φυσικής Καλλιέργειας στην Έδεσσα.

Έζησε στην Ιαπωνία κοντά στον Φουκουόκα, εμβαθύνοντας στη φιλοσοφία και την πρακτική της φυσικής καλλιέργειας, μιας μεθόδου γεωργίας χωρίς φυτοφάρμακα, λιπάσματα και γεωργικά μηχανήματα. Ταξίδεψε οργανώνοντας πρακτικά εργαστήρια σε πολλές χώρες της Ασίας, Αφρικής, Ευρώπης και νότιας Αμερικής.

Έχει δημιουργήσει ένα φυσικό αγρόκτημα στο Κλησοχώρι Έδεσσας, έναν επίγειο παράδεισο, όπου οπωροφόρα δέντρα, δασικά δέντρα, λαχανικά, φυτά χλωρής λίπανσης και σιτηρά μεγαλώνουν μαζί αρμονικά.

Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται κυρίως σε χώρες της Ευρώπης, διαδίδοντας τη μέθοδο των σβόλων και την ιδέα της αυτάρκειας, πάντοτε μέσα από πρακτικά εργαστήρια. Μαζί με συνεργάτες και εθελοντές απ’ όλο τον κόσμο έχει υλοποιήσει σπορές για την αναδάσωση και το πρασίνισμα των ερήμων. Επί τριάντα συνεχή χρόνια εργάστηκε και με δασκάλους, καθηγητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και με μαθητές για τη δημιουργία σχολικών λαχανόκηπων σε πολλά σχολεία της Ελλάδας.

Φωτογραφίες

Video

Χορηγοί

Χορηγοί Επικοινωνίας

ΕΡΤ 2o Programma new 3o Programma new KOSMOS RADIO new cnn logo culturenow monopoli Newsbeast meteo

Δείτε επίσης

Kalomoiris

Έκθεση

Μανώλης Καλομοίρης: 60 χρόνια μετά

Η Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης 60 χρόνων από το...

Διοργανωτής: Σύλλογος Φίλων Μουσικής

Δευτέρα 12.12.2022, 10:00

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Ενημερωθείτε πρώτοι για τις εκδηλώσεις και μάθετε τα νέα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο