Η Ιστορία - Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η Ιστορία

eik 1-Alexandra Trianti

Η νεαρή λυρική τραγουδίστρια Αλεξάνδρα Τριάντη έρχεται σε επαφή με τη μουσική πανδαισία της Βιέννης στην περίφημη Μουζίκφεραϊν. Επιστρέφοντας στην πατρίδα, η Τριάντη οραματίζεται να αποκτήσει η Αθήνα μια αξιόλογη αίθουσα μουσικής και ορκίζεται να πετύχει το σκοπό της.

Ιδρύεται ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής, με στόχο τη δημιουργία μιας μεγάλης αίθουσας μουσικής και με τη στήριξη πολλών σημαντικών προσωπικοτήτων της εποχής· ανάμεσά τους, ο μόλις 19 ετών Χρήστος Λαμπράκης, ο άνθρωπος που θα ταυτίσει το όνομά του με την ίδρυση και την άνθηση του Μεγάρου.

TRIANTI-LAMBRAKIS 1953 - site
Δημήτρης Μητρόπουλος

Ο αρχιμουσικός Δημήτρης Μητρόπουλος διευθύνει τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης για πρώτη φορά στην Αθήνα. Τα έσοδα διατίθενται για την οικονομική ενίσχυση του Συλλόγου.

Image
Μακέτα του κτιρίου από τον αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Βουρέκα

Μετά από σύσταση του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ο γερμανός ειδικός σε θέματα ακουστικής Χάινριχ Κάιλχολτς συνεργάζεται με τον αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Βουρέκα και παραδίδουν την κατασκευαστική μελέτη του κτιρίου.

Image

Ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής τοποθετεί τον θεμέλιο λίθο.

Η ΑΡΧΗ

Image
Ο Λεωνίδας Καβάκος (βιολί) και ο Γιάννης Βακαρέλης (πιάνο) εγκαινιάζουν την Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Το Μέγαρο εγκαινιάζει την πειραματική περίοδο λειτουργίας του· η πολυτέλεια και η τεχνολογική καινοτομία των εγκαταστάσεων, η φροντίδα στη λεπτομέρεια, και κυρίως η υπεροχή της ακουστικής στις αίθουσές του το αναδεικνύουν σε ορόσημο που θα αλλάξει το πρόσωπο της πόλης.

06-yuri bashmet 1991-programme

Οι πρώτες συναυλίες

Τρεις συναυλίες συμφωνικής μουσικής εγκαινιάζουν τη λειτουργία του Μεγάρου: ο βιολονίστας και αρχιμουσικός Γιούρι Μπασμέτ με τους Σολίστ της Μόσχας και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Συμεωνίδη αποθεώνονται από το κοινό στην κατάμεστη Αίθουσα Φίλων της Μουσικής – σήμερα Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης – χωρητικότητας 1.961 θεατών.

Η εξωστρέφεια γίνεται σήμα κατατεθέν του Μεγάρου και η Αθήνα αποκτά το κύρος ενός διεθνούς πολιτιστικού κέντρου: κορυφαίες ορχήστρες, σύνολα μουσικής δωματίου, παραγωγές όπερας, ρεσιτάλ σπουδαίων ερμηνευτών, συναρπάζουν το κοινό. Η κλασική μουσική σε όλες τις μορφές και τις εποχές της αναδεικνύεται μέσα από πρωτότυπους θεματικούς άξονες και μουσικούς κύκλους.

 

Image
Ο Sir Neville Mariner διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής της Καμεράτας το 2000 – 2001

Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής

Η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής –σήμερα διεθνώς αναγνωρισμένη ως Armonia Atenea– ιδρύεται με πρωτοβουλία του Χρήστου Λαμπράκη το 1991. Ένα πολυδύναμο σύνολο με πλούσιο καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό έργο και σημαντική δισκογραφία. Ο Αλέξανδρος Μυράτ, o Σερ Νέβιλ Μάρρινερ και ο Κρίστοφερ Ουόρρεν-Γκρην διατέλεσαν καλλιτεχνικοί διευθυντές της ορχήστρας. Ο Γιώργος Πέτρου είναι ο σημερινός αρχιμουσικός της.

MEGARON PLUS

Ένα πρόγραμμα ουσιαστικού διαλόγου και ζύμωσης των ιδεών, με ιδιαίτερη απήχηση στους νέους. Έλληνες και ξένοι ομιλητές, εκπρόσωποι της πανεπιστημιακής κοινότητας και άνθρωποι του πνεύματος συνομιλούν με το αθηναϊκό κοινό  πάνω στους σύγχρονους προβληματισμούς για την πολιτική, τις θετικές επιστήμες, το περιβάλλον, τις τέχνες.

Ο Rem Koolhaas ήταν ο πρώτος ομιλητής του Megaron Plus.

Rem Koolhaas Lecture Jan 2005 c Akriviadis

Συναντήσεις

Στα 30 χρόνια λειτουργίας του το Μέγαρο έχει υποδεχθεί 15 εκατομμύρια θεατές και επισκέπτες. Όσο εντυπωσιακός και αν είναι αυτός ο αριθμός, η πραγματική του αξία δεν βρίσκεται στο μέγεθός του: αποτιμάται μόνο αν πολλαπλασιαστεί με το συναίσθημα ανάτασης που νιώθει καθένας από εμάς, όταν η ομορφιά και η δύναμη της τέχνης μάς προσφέρουν τη θέαση του κόσμου από ψηλά.

 

Vakarelis-Eschenbach-1400x946
Γιάννης Βακαρέλης (σολίστ) και Κριστόφ Έσενμπαχ (μαέστρος), στη συναυλία της Ορχήστρας του Παρισιού (2002)
16083_0881p-2017.03.07_MusicAeterna_Fotos©Akriviadis
Θεόδωρος Κουρεντζής – MusicAeterna (2017) ©Akriviadis
16662_622p-12019.01.25_Balthasar_Neumann_Ensemble_Fotos©Akriviadis
Thomas Hengelbrock, Balthasar Neumann Ensemble (2019) ©Akriviadis
AfieromaG.Markopoulos-18-01-07-akrivi-micro-1400x1005
Αφιέρωμα Γιάννης Μαρκόπουλος (2007) ©Akriviadis
Claudio-Abbado-Φιλαρμονική-Βερολίνου-2-5-98-©Ακριβιάδης-
Claudio Abbado, Φιλαρμονική-Βερολίνου (1998) ©Ακριβιάδης
BFO_IvanFischer_13814-193p-2015.11.15-akriviadis
Ιβάν Φίσερ, Budapest Festival Orchestra (2015) ©Akriviadis
Giorgou-Kouroupou-PYLADIS-Melina-Merkouri-Eirini-Karagianni-31-5-1992-cTakis-Diamantopoulos
Μελίνα Μερκούρη & Ειρήνη Καράγιαννη, ΠΥΛΑΔΗΣ (1992), του Γιώργου Κουρουπού, σκηνοθεσία Διονύσης Φωτόπουλος ©Takis Diamantopoulos
Joshua Bell (c)Pappas
Joshua Bell (2010) ©Pappas
2019.05.20_Anne_Sophie_Mutter©Akriviadis-1
Anne-Sophie Mutter. Chamber Orchestra Vienna-Berlin (2019) ©Akriviadis
©-AKRIVIADIS_R.FLEMING-14.05.11
Ρενέ Φλέμινγκ (2011)©Akriviadis
Μάνος-Χατζιδάκις-3-4-1991©Αφοί-Αναγνωστόπουλοι
Μάνος Χατζιδάκις (1991)©Αφοί Αναγνωστόπουλοι
Θόδωρος-Αντωνίου-8002-56-©Ακριβιάδης
Θόδωρος Αντωνίου ©Ακριβιάδης
theodorakis_151198_c_anagnostopouloi-1-1400x973
Μίκης Θεοδωράκης (1998) ©Αφοί Αναγνωστόπουλοι
Sviatoslav-Richter-18-10-1993-©Αφοί-Αναγνωστόπουλοι-
Sviatoslav Richter (1993) ©Αφοί Αναγνωστόπουλοι
Seiji-Ozawa-27-3-1998-©Akriviadis-
Seiji Ozawa (1998) ©Akriviadis
Savvopoulos-Vitali-11-06-2016_c_akriviadis-4-kipos16-
Διονύσης Σαββόπουλος – Ελένη Βιτάλη, «Σήκω ψυχή μου δώσε ρεύμα», Κήπος του Μεγάρου (2016) ©Akriviadis
Pollini-25-Ιανουάριος-1999-c-Χάρης-Ακριβιάδης-micro-1400x1109
Maurizio Pollini (1999) ©Akriviadis
Philarmoniki-Ag.Petroupolis-Temirkanov-7-2-02-akriv
Yuri Temirkanov, Φιλαρμονική Αγίας Πετρούπολης (2002) ©Akriviadis
OMMA-Vienna-Philharmonic-Orchestra-15.02.2015-_13584-324p-site-1400x936
Daniele Gatti (2015) ©Akriviadis
Nanos 2007-Y4A4603-1400x933(c)Yannis Bournias
Ο ΝΑΝΟΣ (2007), του Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκυ, Σκηνογράφος: Γκόντφρηντ Πιλτς ©Yannis Bournias
Leonidas-Kavakos-15_credit-Marco-Borggreve
Λεωνίδας Καβάκος ©Marco Borggreve
Israel_Philharmonic_Orchestra-Zubin-Mehta_c_Akriviadis-2-jan16
Zubin Mehta. Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ (2016) ©Akriviadis
Der-Zwerg-Nanos-Marlis-Petersen-23-10-07cStefanos
H Marlis Petersen στο Νάνο του Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκυ (2007) ©Stefanos\
Y4A4391-1400x933 (c)Yannis Bournias
TΡAΒIATA, του Τζουζέππε Βέρντι, 2004, κοστούμι: Νίκος Γεωργιάδης ©Yannis Bournias
13765-035p-2015.09.04_Thanos_Mikroutsikos©Akriviadis (1)
Θάνος Μικρούτσικος, «Πώς η ιστορία γίνεται σιωπή». Κήπος του Μεγάρου, (2015) ©Akriviadis
Δημήτρης-Σγούρος-17-c-©-Αlex-Vetoulis-768x553
Δημήτρης Σγούρος ©Αlex Vetoulis
THE RETURN OF HELEN -1999- Y4A4412-768x1152 (c)Yannis Bournias-lands
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ (1999), των Θάνου Μικρούτσικου & Χρήστου Λαμπράκη, κοστούμι: Δαμιανός Ζαρίφης ©Yannis Bournias
THE RETURN OF HELEN -1997-Y4A4329-768x1152 (c)Yannis Bournias-lands
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ (1999), των Θάνου Μικρούτσικου & Χρήστου Λαμπράκη, κοστούμι: Δαμιανός Ζαρίφης ©Yannis Bournias
La Traviata 2004-N. Georgiadis - Y4A4307-768x1152 (c)Yannis Bournias-lands
TΡAΒIATA, του Τζουζέππε Βέρντι (2004) κοστούμι: Νίκος Γεωργιάδης ©Yannis Bournias

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Ενημερωθείτε πρώτοι για τις εκδηλώσεις και μάθετε τα νέα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.