Το κτίριο - Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το κτίριο

Χωροθέτηση

H πρώτη φάση της κτιριακής ιστορίας του Μεγάρου Μουσικής αρχίζει με την προμελέτη Mουσικού
Kέντρου, την οποία συντάσσει η ομάδα Δοξιάδη-Σκέπερς-Βασιλειάδη.

Ο Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής έρχεται επίσης σε επαφή με τον γερμανό αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους (Walter Gropius) μέσω του έλληνα συνεργάτη του, αρχιτέκτονα Περικλή Σακελλάριου. Ο Γκρόπιους έχει αναλάβει τα σχέδια της υπό ανέγερση αμερικανικής πρεσβείας και η επαφή κρίνεται απαραίτητη, ώστε να αποκτηθεί μια γενική ιδέα του αρχιτεκτονικού στυλ του κτιρίου που θα γειτνιάζει με το Μέγαρο.

N9-KEILHOTZ-Eftaxias-1977 - jpg

Τα σχέδια για την αίθουσα Φίλων της Μουσικής, μετέπειτα Χρήστου Λαμπράκη, έπειτα από σύσταση του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ανατίθενται το 1970 στους γερμανούς αρχιτέκτονες Χάινριχ Κάιλχολτζ (Heinrich Keilholz) και Γιοχάννες Μπούρκχαρντ (Johannes Burkhardt), κορυφαίους ειδικούς σε ζητήματα ακουστικής. Τη συνέχεια του έργου τους για την ολοκλήρωση της αίθουσας αναλαμβάνει – μετά το 1982 – η εταιρεία Müller BBM.

Image
Μακέτα του κτιρίου του Μεγάρου σε σχέδιο Εμμ. Βουρέκα

O Εμμανουήλ Βουρέκας και οι συνεργάτες του παραδίδουν την κατασκευαστική μελέτη του κτιρίου. Πολιτικοί μηχανικοί είναι οι Β. Αμπακούμκιν και Π. Αμπουσελάμ, ενώ την ηλεκτρολογική μελέτη ολοκληρώνει ο Α. Αγγελίδης.

Image

Ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής τοποθετεί τον θεμέλιο λίθο.

Image

Ανέγερση

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αλλάζει την όψη της οδού Βασιλίσσης Σοφίας σταδιακά, ενώ την πρόοδο του έργου παρακολουθούν όλοι οι Αθηναίοι. Παρόλα τα θέματα χρηματοδότησης, η ανέγερση προχωρά χάρη στην επιμονή και εργασία υπό την ακούραστη ενασχόληση και επίβλεψη του Χρήστου Δ. Λαμπράκη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο εξωτερικός φωτισμός του κτιρίου αποτελεί δωρεά της Γαλλικής Κυβέρνησης.

Image
Η Αίθουσα Φίλων της Μουσικής υπό κατασκευή

Ανέγερση

Η ανέγερση του Μεγάρου ξεκινάει το 1981. Το 1986, ο Γερμανός αρχιτέκτονας Χέλμουτ Μύλλερ (Helmut Μüller) επισκέπτεται την Αθήνα για να εκπονήσει την τελική ακουστική μελέτη. Προτείνει, και γίνονται αποδεκτές, σειρά από αλλαγές για τη βελτίωση της ακουστικής, με βασικότερες τις μετατροπές στη μεγάλη αίθουσα (περιορισμός του πλάτους αίθουσας με πλαϊνά θεωρεία και του πλάτους σκηνής με κινητά πετάσματα).

Η κατασκευή της ξύλινης επένδυσης γίνεται στη Γερμανία, από την εταιρεία Schildknecht Innenausbau GmbH, που ειδικεύεται στους συναυλιακούς χώρους κλασικής μουσικής, και έρχεται σε προκατασκευασμένα κομμάτια για να τοποθετηθεί στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

ΟΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

Η επιλογή κάθε υλικού και κάθε αντικειμένου στο κτίριο γίνεται με αυστηρά κριτήρια αισθητικής και ποιότητας υλικού, με στόχο τη διακριτική πολυτέλεια και την αντοχή στο χρόνο. Μάρμαρο Διονύσου, ξυλεία από τη Γερμανία, ειδικές παραγγελίες διακοσμητικών στοιχείων και συνεργασία με τους καλύτερους έλληνες σχεδιαστές δημιουργούν ένα εσωτερικό απαράμιλλης αισθητικής και λειτουργικότητας.

 

ktirio-Hrysa_Y4A4939cYannis-Bournias-lands
“Κλυταιμνήστρα” της Χρύσας (1991) ©Yannis Bournias
ktirio-zogolopoulos_Y4A4901cYannis-Bournias-1
“Ολυμπιακοί κύκλοι” του Γιώργου Ζογγολόπουλου (1991) στην κεντρική είσοδο του Μεγάρου ©Yannis Bournias
Φωτογραφία-Γλυπτού-Μούσα-©Καραμανιάν-lands
Η “Μούσα” της Ελένης Πόταγα – Στράτου κοσμεί το Αίθριο. ©Karamanian
Tetsis-KAL.DG-2109-046cKalafatis-768x677
“Το Κύμα” του Παναγιώτη Τέτση (2005) κοσμεί το φουαγιέ ισογείου της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης ©Yannis Bournias
ktirio-roseta-Lalaouni_Y4A3315cYannis-Bournias
Μία από τις 9 ροζέτες με μουσικές παραστάσεις από την αρχαιότητα, σχέδιο και δωρεά του Ηλία Λαλαούνη, που κοσμούν τα μαρμάρινα δάπεδα και τους τοίχους του Μεγάρου ©Yannis Bournias
ktirio-foyer-epipla2_Y4A3887(c)Yannis Bournias
Τα φωτιστικά των φουαγιέ είναι κατασκευασμένα με κρύσταλλα Murano από την Klimafot, και τα έπιπλα είναι δια χειρός Βαράγκη.
ktirio-foyer-epipla_Y4A3178(c)Yannis Bournias
Τα φωτιστικά των φουαγιέ είναι κατασκευασμένα με κρύσταλλα Murano από την Klimafot, και τα έπιπλα είναι δια χειρός Βαράγκη.
Εκκλησιαστικό-Οργανο-c-Στέφανος-Καραμανιάν-1400x906
Το εκκλησιαστικό όργανο του Μεγάρου είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη και αποτελεί δωρεά της Γερμανικής Κυβέρνησης ©Karamanian
Εκκλησιαστικό-κλαβιέ-©Xenofon
Το κλαβιέ του εκκλησιαστικού οργάνου του Μεγάρου.
Lambrakis Hall wood Y4A3650cYannis-Bournias-lighter-1400x933
Η επένδυση της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης είναι από ξύλο δρυός για βέλτιστη ακουστική ©Yannis Bournias
Ktirio-Polyelaios3_Y4A4039cYannis-Bournias-lands
Πολυέλαιοι σε σχέδιο Peter Rath – Ernst Beranek και κατασκευή Lobmeyr Werkstaette GmBH,, ειδικά για το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ©YAnnis Bournias
Ktirio-Polyelaios2_Y4A4039cYannis-Bournias-lands
Πολυέλαιοι σε σχέδιο Peter Rath – Ernst Beranek και κατασκευή Lobmeyr Werkstaette GmBH,, ειδικά για το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ©Yannis Bournias

Συνεδριακό Κέντρο – Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Το δεύτερο μέρος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, το Συνεδριακό Κέντρο, έγινε με δωρεά του Ελληνικού κράτους για να καλύψει τις ανάγκες της χώρας σε μεγάλες συνεδριακές υποδομές διεθνούς επιπέδου, και εγκαινιάστηκε το 2004.  Μέρος του Συνεδριακού Κέντρου είναι και η Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, ένα από τα μεγαλύτερα Opera Halls της Ευρώπης.

Υποσκήνιο

Η αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη είναι η μοναδική στην Ελλάδα που διαθέτει 4 χώρους ίσους με τη σκηνή δίπλα και κάτω από τη σκηνή.

KAL.DG 2109 014-Trianti yposkinio(c)Kalafatis
Image

Υποσκήνιο

Το βάθος του υποσκηνίου που φιλοξενεί τους μηχανισμούς σκηνής είναι 40 μέτρα ενώ το ύψος του πύργου της σκηνής είναι 27 μέτρα. Η αίθουσα έχει τη δυνατότητα για το ανέβασμα πολύ μεγάλων σκηνικών παραγωγών.

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Ενημερωθείτε πρώτοι για τις εκδηλώσεις και μάθετε τα νέα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.